Mat wieżą to drugi po Hetmanie najczęstrzy mat. Używają go już bardziej zaawansowani gracze. Wszystkie poniższe pozycje rozpoczynać będą białe
Na pierwszej szachownicy ruch mają białe. Wszystkie bierki białych blokują czarnemu królowi jakikolwiek ruch. Białym pozostaje dać tylko "szacha", przed którym czarny król nie będzie mógł uciec ani się zasłonic. W tym celu białe przepychają wieżę z pola A1 na pole D1:
Na drugiej szachownicy również ruch mają białe. Hetman blokuje królowi pola A5 A6 A7, Goniec pola B7 i B6, Skoczek pole C7 a pionek B5. Ponownie pozostaje dać tylko "szacha", przed którym czarny król nie będzie mógł uciec ani się zasłonic. W tym celu białe zbijają czarnego skoczka na polu B3 za pomocą wieży znajdującej się na B1:
Na trzeciej szachownicy ponownie jest ruch białych. Czarny król jest sprytnie "schowany" w rogu i wydawać by się mogło, że nic nie może mu zagrozić. Skoczek nie moze dać szacha na pole C7 ponieważ broni go czarny Hetman. Nie może również szachować z pola B6 gdyż bije go pionek. Ustawienie Hetmana i Gońca nic nie daje ponieważ pola które atakują broni wieża przy królu. Na pierwszy rzut oka wieża również nie może zbijać pionka by dać szacha ponieważ wtedy może ją bić król, lecz na polu G1 znajduje się Goniec, który broni wieży przed zbiciem. Tak więc rozwiązanie tego zadania to wieża z pola A1 bijąca piona na A7.